Povestea semnului Hollywood, care a inspirat Brașovul: cum a început totul, cui i-a venit ideea

de: Iulia Kelt
13 04. 2023

Semnul de la Hollywood poate fi unic în America, mai ales luând în calcul simbolistica acestuia, însă a fost copiat, de-a lungul timpului, de multe ori, prin diverse colțuri ale lumii, inclusiv la noi.

Unul dintre exemple este chiar faimosul semn de la Brașov, de pe muntele Tâmpa care, în mod evident, a fost inspirat de la celebrul simbol american al cinematografiei. În apropiere, îl găsim, de asemenea, inclusiv pe cel de la Râșnov, însă exemplele nu se încheie aici, în ceea ce privește situația de la noi din țară.

Semnul Hollywood reprezintă, fără dar și poate, un reper și, deși construirea sa nu a avut, inițial, nicio legătură cu lumea filmului, a ajuns să fie asociat cu cele mai bune pelicule realizate vreodată, la nivel mondial.

Zi de zi, turiștii se plimbă prin parcul Griffith, cu camerele agățate de gât, în speranța acelei fotografii perfecte pe care să o încarce pe rețelele de socializare.

Pentru cinefili, dar și pentru mulți alții, semnul reprezintă, dacă vrei, un fel „Mecca” a acelei lumi eterice a faimei, a vedetelor și a celor mai bune filme care au fost vreodată făcute.

Când zici Hollywood, zici reflectoare, zici „acțiune!”, zici grandoare și, fără să vrei, totul te duce cu gândul la celebrele platouri de filmare de odinioară, când vedete absolute erau Charlie Chaplin, Greta Garbo sau Clark Gable, printre mulți-mulți alții.

Spre deosebire de Statuia Libertății sau Muntele Rushmore, semnul de la Hollywood nu descrie o imagine umană și nici nu este sub forma unui obiect care să zică „ceva” privitorului, cum ar fi Clopotul Libertății sau Monumentul Washington. Poate semnifica un loc, dar cam atât. Altfel spus, este aparte și din acest punct de vedere.

Vorbim, în acest caz, despre un grup de litere ce formează un cuvânt pe versantul unui deal abrupt și care, spre deosebire de atâtea alte locuri prețuite de turiștii americani și nunumai, nu poate fi vizitat, ci doar văzut de departe.

Semnul de la Hollywood întruchipează dorința americană de a ieși în evidență, în mod sigur. El reflectă impulsul către performanță care a făcut parte din psihicul american de când Statele Unite ale Americi au apărut pentru prima dată, fără precedent, pe scena mondială, la sfârșitul secolului al XVIII-lea.

Hollywoodland – 1924, la un an după ce a fost expus pentru prima oară

Hollywoodland nu a avut, la început, nicio legătură cu cinematografia americană

Semnul a fost ridicat în 1923 și inițial se prezenta sub forma de „HOLLYWOODLAND”. Scopul său a fost de a face reclamă noilor locuințe segregate de pe dealurile, de deasupra cartierului Hollywood, din Los Angeles.

Tracy E. Shoults și S. H. Woodruff, dezvoltatorii, și-au imaginat Hollywoodland ca pe o întoarcere elegantă la vechea Californie.

Cei doi bărbați s-au alăturat unui parteneriat condus de mogulii de transport E. P. Clarks și M. H. Sherman și de editorul Los Angeles Times Harry Chandler pentru a împărți și dezvolta proprietăți în Beachwood Canyon, în primăvara anului 1923. Shoults a murit brusc de un atac de cord în iulie 1923, iar Woodruff a fost promovat dezvoltator șef.

În aprilie 1923, Shoults și Sherman l-au angajat pe arhitectul John L. DeLario pentru a supraveghea echipa de design de la Hollywoodland. DeLario a mizat, de asemenea, pe aspectul caselor spaniole și mediteraneene din sudul Californiei, dar le-a actualizat și modernizat, pentru a se asigura că face față mai multor tipuri de cumpărători.

El a numit acest tip de casă California Renaissance. Stilurile arhitecturale au fost limitate la doar patru: Tudor englezesc, Normandia franceză, mediteraneană și spaniolă.

Stilul era important: dezvoltatorii și-au imaginat Hollywoodland ca fiind o enclavă elegantă, exclusivistă, accesibilă clasei de mijloc, totuși.

Detaliile au contat și ele; zidurile de sustinere, terasele si scarile din granit au creat o ambianță liniștită, aproape de basm, care să aducă aminte de casele din carțile de povești, construite sus-sus, pe un deal.

Hollywoodland – 1935

Hollywood, de la afaceri imobiliare la simbol internațional al cinematografiei

Echipa de vânzări Hollywoodland a fost una dintre primele care au recunoscut valoarea și importanța presei în promovarea proiectului.

Ei au invitat cameramani să filmeze demolările, dar și construcțiile ulterioare, au adus echipe de radio pentru a obține oportunități de publicitate gratuită, au invitat grupuri să facă un tur prin cartier și au creat broșuri elegante pentru a se promova suplimentar.

Dezvoltatorii au înțeles și importanța creării unui brand unic și au pus la cale rapid unul: au construit celebrul semn HOLLYWOODLAND, cel care, parțial, stă și astăzi în picioare pe dealul cu pricina.

Așadar, au contractat compania Crescent Sign pentru a face treisprezece litere orientate spre sud pe versantul dealului.

Proprietarul companiei care s-a ocupat de litere, Thomas Fisk Goff (1890–1984), a proiectat personal semnul. Fiecare literă avea 9,1 m lățime și 15,2 m înălțime, iar întregul semn era „tapetat” cu aproximativ 4.000 de becuri care să pună construcția în evidență inclusiv pe timp de noapte.

Semnul a fost gândit, inițial, pe segmente, din punct de vedere al dispunerii becurilor: „HOLLY”, „WOOD” și „LAND” se prindeau individual, apoi ca un întreg, toate în același timp.

Sub semnul Hollywoodland exista și un reflector pentru a atrage mai multă atenție, dacă mai era nevoie de așa ceva.

Stâlpii care susțineau semnul au fost transportați la fața locului cu ajutorul mai multor catâri. Proiectul a costat 21.000 de dolari, echivalentul a 320.000 de dolari, în zilele noastre.

Semnul trebuia să stea în picioare doar un an și jumătate, dar după ascensiunea cinematografiei americane la Los Angeles în timpul Epocii de Aur a Hollywood-ului, HOLLYWOODLAND devenit un simbol recunoscut internațional și a fost lăsat acolo.

Bucata „LAND” a fost îndepărtată în 1949 pentru a reflecta districtul, nu dezvoltarea de locuințe „Hollywoodland”.

De-a lungul deceniilor, semnul, proiectat să reziste doar 18 luni, a suferit daune și deteriorări ample, dar a fost desemnat Monument Istoric-Cultural în 1973 și reconstruit cu materiale de o mai bună calitate în anul 1978.

Iată cum, de la o simplă afacere imobiliară s-a ajuns la un simbol absolut al cinematografiei. Oricine merge, în zilele noastre, în imediata apropiere a orașului Los Angeles, nu are cum să nu viziteze și semnul Hollywood sau la fel de cunoscuta Alee a Celebrităților, din orașul menționat anterior.